[ Strona główna ]


Jedyny w swoim rodzaju Skarb Ekstraklasy - statystyki, sylwetki, kariery graczy, historie, osiągnięcia klubówSkarb I ligi - statystyki, kariery graczy, historie i osiągnięcia klubówRozgrywki regionalne 2019/2020 - od IV ligi do Klasy C !Wyszukiwarka klubów, zawodników i sędziów w serwisie 90 MinutJeśli chcesz skontaktować się z redakcją - najpierw to przeczytaj!
90minut.pl
 CLJ
 PZPN
RSSSF

 


21 kwietnia 2020, 14:43:13 - mogiel
Lista ligowców w 90minut.pl

Ponad osiem tysięcy zawodników zagrało w rozgrywkach ekstraklasy (dawnej I ligi) w historii tych rozgrywek od 1927 roku do dzisiaj. Przygotowaliśmy indeks ligowców, który od dziś będzie dostępny w naszym serwisie.

W indeksie ligowców znajduje się aktualnie 8304 zawodników, którzy zagrali w przynajmniej jednym meczu ekstraklasy (dawnej I ligi) od 1927 roku do dzisiaj.

Zawodnicy zostali podzieleni na grupy według pierwszej litery przydomka lub nazwiska z pominięciem specjalnych znaków diakrytycznych.

Ligowcy - KLIKNIJ!
Ligowcy na literę B (przykład) - KLIKNIJ

starotyski - 21 kwietnia 2020, 14:52:53 - *.202.98.191
jakieś podziękowania dla Gowarzewskiego? tyle lat już Mogiel zarabiasz na jego harówce, to chociaż małe dziękuje się należy.

zestoper - 21 kwietnia 2020, 14:54:02 - *.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mogiel rób dalej to co robisz, to jest mistrzostwo świata. Myślę, że polska piłka bez 90minut.pl byłaby na jeszcze niższym poziomie niż jest obecnie. Dzięki za Waszą robotę.

Ja - 21 kwietnia 2020, 15:02:24 - *.adsl.inetia.pl
Dobra robota, brawo!

mogiel - 21 kwietnia 2020, 15:04:37 - REDAKCJA
starotyski - u Andrzeja Gowarzewskiego jest mnóstwo błędów np. wymyśleni ligowcy, zmyślone dane ligowców, przegapieni ligowcy lub ich dane itp. Nasza lista jest nasza, a lista Andrzeja Gowarzewskiego jest jego listą.

Bearman - 21 kwietnia 2020, 15:07:34 - *.dynamic.chello.pl
podejrzewam że w każdym wydaniu znajdą się błędy,
pomyłki - nie ma takiej opcji żeby wszystko się zgadzało

mogiel - 21 kwietnia 2020, 15:09:19 - REDAKCJA
Bearman - zgadza się. U nas też pewnie wkradły się jakieś błędy. Dlatego bazujemy na jak największej liczbie źródeł, żeby uzupełniać informacje i korygować błędy.

ps4v - 21 kwietnia 2020, 15:14:08 - *.25.23.61.ipv4.supernova.orange.pl
dzieki za to co robicie, nie zmieniajcie sie! najlepsza strona o polskiej pilce, przejrzysta, coraz wieksza baza danych. jakbym mogl cos zasugerowac. to przydalaby sie tez baza stadionow i boisk w polsce, osobny dzial - najwazniejsze info, jedno zdjecie itd., podzielone na wojeowdztwa i miasta. pomyslcie o tym, pzdr.

mietek - 21 kwietnia 2020, 15:19:02 - *.internetia.net.pl
@starotyski: Gowarzewski sam w jednym z wywiadów przyznał, że jak miał problem z dotarciem do wiarygodnego źródła, to albo pomijał dane, albo zmyślał.

tak o - 21 kwietnia 2020, 15:20:59 - *.centertel.pl
Trochę razi w oczy ukraińska flaga przy Lwowie w odniesieniu do miejsca urodzenia polskich piłkarzy urodzonych przed I wojną światową. Np. Spirydion Albański urodził się we Lwowie, który mimo wszystko był miastem polskim.

mogiel - 21 kwietnia 2020, 15:27:07 - REDAKCJA
tak o - przyjęliśmy podawanie flagi aktualnego kraju, w którym leży dane miasto. Natomiast Spirydion Albański urodził się we Lwowie, który wtedy leżał na terytorium Austro-Węgier.

ryba - 21 kwietnia 2020, 15:29:20 - *.adsl.inetia.pl
Wystarczy porównać np wydawnictwo o początkach ekstraklasy 1927 J.Owsiańskiego w którym każdy mecz podparty jest kilunastoma opisami źródeł a i tak pozostają białe plamy na które chyba już nikt nie odpowie a książkami GiA gdzie wszystko się zgadza nie ma żadnych braków .Tylko pytanie skąd te dane .Przecież jego rozmówcy po 30-40 latach nie mogli pamiętać składów ,a skoro nie było ich w ówczesnej prasie to nie było ich nigdzie.

ryba - 21 kwietnia 2020, 15:37:26 - *.adsl.inetia.pl
Wg encyklopedii GiA w 1927 zagrało 313 piłkarzy ,wg J.Owsiańskiego o pierwszym sezonie 1927 zagrało 321 graczy ,a w Ecyklopedii Ekstraklasy po przeliczenu wychodzi że grało równe 300 grajków,i bądź tu mądry

Baribal - 21 kwietnia 2020, 15:59:29 - *.dynamic.chello.pl
po prostu trzeba by usiąść i sezon po sezonie
mecz po meczu sprawdzać na spokojnie
to ogromna ilość materiału do przerobienia
(od 1927 roku) i wcześniej był mistrzowskie rozgrywki, Puchar Polski- pierwszy w 1926
to nie jest jedna dekada, czy jeden sezon

Baribal - 21 kwietnia 2020, 16:03:45 - *.dynamic.chello.pl
wychwyciłem takie jedno
podajecie nazwisko Ernest Miemiec a piłkarz nazywał
się Niemiec - data urodzenia się zgadza, zagrał dla Unii Racibórz
być może to błąd czeski - ktoś zamienił N z M
(blisko siebie na klawiaturze)

Petersi - 21 kwietnia 2020, 16:09:01 - *.204.193.124
Dzięki świetna robota fajnie że w takim czasie pomyśleliście o rozwoju (a pole do popisu coraz mniejsze) półżartem widzę że żaden Xavi w polsce nie grał(nawet z 3 ligi hiszpańskiej..)

Jarosław O - 21 kwietnia 2020, 16:21:58 - *.toya.net.pl
Wyrazy najwyższego uznania za wykonanie tej ogromnie żmudnej pracy na rzecz historii ekstraklasy piłkarskiej. Wielkie brawa. Niezależnie od komplementów dołączamy kilka uwag. W zestawie ligowców zabrakło m.in.: Józefa Herberta Goika, ur. 1909 (biogram PLPN’1929, s. 34), Buchały i Chowalda. Brak daty urodzenia Tadeusza Frąckowiaka (biogram PLPN’1928, s. 168). Barnard Pilc to Hugo Pilc (PLPN’1928, s. 235). Jerzy Kaiser tak naprawdę urodził się w 1905 i był starszym, a nie młodszym bratem Józefa (PLPN’1928, s. 121). W najbliższym tomie PLPN’1930 (ukaże się w maju) cztery nowe biogramy ligowców, których nie ma jak dotąd na liście; a także pełne daty urodzenia: Juliana Brzezińskiego, Ignacego Hütnera, Samuela Klotza, Franciszka Włodarczyka i Mariana Włodarczyka. Ponadto także postulat usunięcia jednego ligowca z wykazu. Trwają prace nad tomem 1931. Z pozdrowieniami Jerzy Miatkowski i Jarosław Owsiański

wisienka - 21 kwietnia 2020, 16:24:09 - *.191.130.195
Czy wszystkie te super nowości będą dostępne z menu po lewo, czy trzeba wrócić za jakis czas do tego artykułu, tudzież sobie pokopiować linki do nich?

Kibic - 21 kwietnia 2020, 17:05:25 - *.138.209.114
Warto żeby dotarło do czytelników, że prace Pana Gowarzewskiego zawierają dużo błędów i jak inni już tutaj pisali, jest część rzeczy zwyczajnie zmyślonych (pewnie nie dotarł do niektórych informacji ale czym kierował się zmyślając trudno o racjonalne wytłumaczenie). Pan Gowarzewski też korzysta z opracowań innych autorów widać to chociażby na przykładzie jak zmieniały się dane podawane kiedyś w "Kolekcji klubów" w porównaniu z tym co dzisiaj publikuje. Niestety w swoim stylu nie podaje żadnych źródeł, na jakiej podstawie zmienił dane a przy okazji potrafi poobrażać w swoich pracach innych autorów, którzy mają inne zdanie albo podważają dane przez niego podane.
Prawdopodobnie lista ligowców pewna w 100% nigdy nie powstanie, są sezony szczególnie te przedwojenne, w których nie da się już niektórych rzeczy w pełni ustalić ale dobrze są autorzy, którzy jeszcze pracują nad tym, żeby ta lista była jak najbliższa ideałowi.

Horton - 21 kwietnia 2020, 17:07:38 - *.dynamic.chello.pl
jaki to miałoby sens żeby zmyślać informacje
o piłkarzach - to takie źródło nie jest w ogóle wiarygodne

Robmax - 21 kwietnia 2020, 17:57:30 - *.master.pl
Starotyski - Polska to nie KRLD że to co Kim powie jest święte. Brawo Panie Pawle za odwagę napisania tego o czym wielu wie a niewielu mówi, bardzo niewielu. Świetna robota, doceniam, oby tak dalej.

Yeller - 21 kwietnia 2020, 18:08:40 - *.dynamic.chello.pl
Legia jest trzecia bo miała lepszy bilans meczów
ze Śląskiem 1-0 0-0
Widzew też miał tyle punktów co Legia, Śląsk
a był drugi w tabeli

Yeller - 21 kwietnia 2020, 18:17:47 - *.dynamic.chello.pl
nigdy nie będzie tak że jedno opracowanie ma tylko rację - w każdym są nieścisłości - szczególnie przed drugą wojną światową i po niej
nawet o angielskiej lidze (cztery poziomie) nikt
jeszcze nie opracował doskonałego (początek w 1888)

Robmax - 21 kwietnia 2020, 18:20:43 - *.master.pl
Polak – Nie zarzucaj stronnictwa właścicielowi portalu gdyż mijasz się z prawdą. Zgodnie z regulaminem o kolejności drużyn przy równej liczbie punktów w całych rozgrywkach, równej liczbie punktów i równej różnicy bramek w meczach między zainteresowanymi drużynami decyduje różnica bramek w całych rozgrywkach a ta była następująca: Widzew +8, Legia +7, Śląsk +6

XYZ ZZZ - 21 kwietnia 2020, 18:28:50 - *.play-internet.pl
Gratuluję dobrej pracy, co do flag i kraju pochodzenia to proponowałbym wstawić właśnie Austro-Węgry, Imperium Rosyjskie czy Cesarstwo Niemieckie, tak jak to przeważnie robi się w encyklopediach, podobnie jeśli chodzi o Związek Radziecki, NRD i inne nie istniejące bądź przekształcone kraje.

affix - 21 kwietnia 2020, 18:35:21 - *.toya.net.pl
Super sprawa. Fajnie gdyby stopniowo były uzupełniane kariery dawnych zawodników z lat 60-70 i wcześniejszych. Jeśli znajdę braki pozwolę sobie napisać. Na pewno brakuje zawodnika Max Wolfstahl - Hasmonea Lwów 1927-28.

Monter - 21 kwietnia 2020, 18:42:52 - *.dynamic-2-waw-k-4-0-0.vectranet.pl
@affix - zawodnik, o którym piszesz to MAX WOLFSTHAL i jest w bazie. Najlepszy dowód, że 90minut.pl nie powiela cudzych pomyłek.

ryba - 21 kwietnia 2020, 18:43:16 - *.adsl.inetia.pl
Jak ty tam czytałeś ? Wolfstahl jest jak byk!

Pasjonat - 21 kwietnia 2020, 18:49:49 - *.centertel.pl
Dokładnie tak. Flaga Ukrainy sugeruje, że dany człowiek urodził się poza granicami Polski co w owym czasie może być nieprawdą. Każda encyklopedia tak podaje, żeby czytelnik miał pelen obraz gdzie się dany człowiek urodził i nie musi dodatkowo czytać historii danego miasta czy regionu. Uważam, że to poważny błąd i żaden wstyd to zmieni

Reader - 21 kwietnia 2020, 19:00:43 - *.dynamic.chello.pl
niektóre nazwiska niemiecki są napisane po polsku
np Wikiliga podaje po nazwisko gracza w niemiecki
a tutaj jego nazwisko jest spolszczone

Wojtek F - 21 kwietnia 2020, 19:08:27 - *.dynamic.chello.pl
Niestety, lwia część kibiców wierzy w nieomylność danych Andrzeja Gowarzewskiego. Na szczęście lista 90minut.pl nie ma z listą A.Gowarzewskiego nic wspólnego. Paweł w odpowiedzi do "starotyski" sformułował to w bardzo delikatny sposób. Bardzo rozsądna opinia "Kibica" z godz. 17:05:25. Pozdrawiam. Wojciech Frączek.

## - 21 kwietnia 2020, 19:12:02 - *.adsl.inetia.pl
Przydałoby się jeszcze zamieścić jakąś zbiorczą statystykę podsumowującą liczbę ligowców np. wg kraju pochodzenia. Ciekawe jak by wyglądała statystyka przyrostu obcokrajowców rok do roku.

Wojtek F - 21 kwietnia 2020, 19:15:40 - *.dynamic.chello.pl
Robmax - brawo za opinię z 17:57:30 !!!

luk - 21 kwietnia 2020, 20:58:16 - *.dynamic.chello.pl
Gratuluję, super robota

Gnom - 22 kwietnia 2020, 8:16:16 - *.10.131.217
Pandemia a oni chcą grać w piłkę? Co rekomenduje WHO? Bierzcie przykład z Holandii tam nie ma mowy o graniu do końca roku. Poza tym jak można grać w piłkę z dostępem 2 metrow i w masce?? 😷

mj - 22 kwietnia 2020, 8:47:09 - *.233.246.28
Dodacie to do menu po lewej? Poprzednie nowości już zniknęły i nie mogę ich znaleźć.

ja - 22 kwietnia 2020, 8:50:08 - *.25.114.129
A Redakcja dalej swoje wymyśla... Jak nie lata założenia klubów, jak nie ilość strzelonych bramek, tak teraz ówczesną przynależność miast.
Nie zraźcie się uszczypliwością. Możecie zrobić przecież tak, jak na przykładzie:
Miejsce urodzenia Lwów (dziś )
Lub coś w tym stylu.
Pozdrawiam. Pomijając powyższe, to i tak kawał dobrej roboty robicie.

ja - 22 kwietnia 2020, 8:52:01 - *.25.114.129
Wracam do przykładu, bo coś mi ucięło (pewnie złe nawiasy użyłem)
Miejsce urodzenia (flaga Polski) Lwów (dziś (flaga Ukrainy) )

kufel - 22 kwietnia 2020, 9:16:49 - *.internetdsl.tpnet.pl
Odkąd pamiętam przy miejscach urodzenia zawsze były flagi aktualnych państw. Nigdy nie widziałem flagi Jugosławii, ZSRR, czy Czechosłowacji. Są za to flagi Kosowa czy Czarnogóry. Redakcja jest konsekwentna w tym co robi więc po co to zmieniać.
A Lwów leży na Ukrainie nie w Polsce.
Super sprawa z tymi sylwetkami. Coś czuję, że to dopiero początek ;)

Mugger - 22 kwietnia 2020, 13:23:40 - *.dynamic.chello.pl
tylko jak piłkarze rodzili się to takich krajów nie było na mapie wtedy;
podobnie powinno być z Pucharami - jeżeli zagrał
w Pucharze Europy czy Pucharze UEFA - powinni podawać obecne nazwy rozgrywek, tak jak podają przy państwach
wiadomo nikt nikomu nie dogodzi

RS - 22 kwietnia 2020, 18:01:03 - *.146.181.251.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Wyrazy uznania i szacunku dla wszystkich, którzy dzięki mozolnej, mrówczej pracy próbują dotrzeć do skarbu. Skarbem, w tym przypadku, jest PRAWDA. Różne drogi prowadzą do PRAWDY. Nie zawsze uda się ją "odkopać". Przy tak wielkim zainteresowaniu tematem ważnym jest, by ukazywać, opisywać innym zainteresowanym szlaki dociekania PRAWDY (w pracach historycznych nazywa się to źródłami). Należy to robić po to, by inni tę PRAWDĘ mogli ocenić, przeanalizować na swój sposób. Krytyka źródeł, różna ich interpretacja, kojarzenie faktów, pytania i odpowiedzi osób zainteresowanych tematem sprawiają, że droga do PRAWDY staje się bardziej jasna. Dzieła bez źródeł nie wskazują drogi do PRAWDY. Zacierają ją, by nikt inny do PRAWDY nie mógł dotrzeć. Takie działanie sprawia, że PRAWDY możemy nigdy nie poznać...

jakan - 22 kwietnia 2020, 21:42:34 - *.adsl.inetia.pl
Świetny pomysł. Wymaga to gigantycznej i żmudnej pracy. Zbierałem kiedyś biogramy ze zdjęciami piłkarzy tylko jednego klubu Ekstraklasy i wiem, że jest to bardzo pracochłonne. W ramach możliwości postaram się uzupełnić niektóre dane (sprawdzone)i zachęcam do pomocy innych dokumentalistów. Jeszcze raz wyrazy uznania dla Redakcji

Jarosław O - 23 kwietnia 2020, 16:37:26 - *.toya.net.pl
Kochani, może gromadzicie wiele opracowań do sporządzenia listy, ale ich nie czytacie. Informacje z USC, już opublikowane, wskazują na konieczność zmiany nazwiska, miejsca urodzenia i miejsca śmierci jednego z piłkarzy Ruchu, a tu po staremu... To tylko przykład. Pozdrawiam

Robmax - 23 kwietnia 2020, 18:29:32 - *.master.pl
Do RS – no brawo Ty, opinia trafiona jak żadna inna. Mam tylko nadzieję że główny zainteresowany to czyta gdyż słowa „PRAWDA” używa bardzo często.

JACOB - 23 kwietnia 2020, 21:42:02 - *.neoplus.adsl.tpnet.pl
Super robota barwo

K - 24 kwietnia 2020, 1:22:32 - *.179.250.22.static.3s.pl
Porządna robota. Zarówno 90minut jak i p. Gowarzewskiego. A dla wszystkich co krytykują tego ostatniego że zmyśla fakty czy ma jakieś urojenia to powiem tak, że Wam się oczy otworzą jak jemu się zamkną. A wszelkie deprecjonowanie jego pracy i tego czego dokonał przez kilka dekad (kilkadziesiąt wydanych encyklopedii Fuji) jest synonimem ludzkiej niewiedzy, malkontenctwa, zadrości i zwyczajnej ludzkiej małości.

TSP - 24 kwietnia 2020, 10:18:04 - *.internetdsl.tpnet.pl
Brawo K uważam tak samo ,Pracę Pana Gowarzewskiego są cenione i nagradzane na całym świecie ,nie ma lepszego eksperta w dziedzinie piłki nożnej jak ten nie boje się pisać słów GENIUSZ świadczą o tym jego książki ,nakład i miliony czytelników ,nie wspomne o wiedzy i pracy jaką wkłada wraz z zespołem nad ich opracowaniami ,bez wsparcia ,bez reklamy i setek sponsorów.Nie wszystkim zazdrośnikom i dyletantom się to podoba ,głównie widzę Panu M ,który usuwa mnie już 5 raz chyba z możliwości komentowania co czynie rzadko ale też bardzo szybko powracam ku zapewne zdziwieniu Pana M . który nie znosi krytyki

Richat54 - 24 kwietnia 2020, 11:23:28 - *.dynamic-1-kat-k-5-0-0.vectranet.pl
W dalszym ciągu niedociągnięcia w statystykach piłkarzy.
Przykładem jest metryczka w 90 minut Krzysztofa Kajrysa.
Zaczynał swą karierę w Konstalu Chorzów,ale ani słowem na tym portalu nie wspomniano słowem o tym,ba czy redagującym portal od strony statystycznej nie jest wiadomo to,że Krzysztof Kajrys w chwili debiutu w barwach Ruchu Chorzów był najmłodszym piłkarzem debiutującym na szczeblu ekstraklasy.
Ja wielokrotnie zwracałem uwagę na to czy błędy w statystykach meczowych,ale bez odzewu niestety.
Jeśli tak funcjonuje portal to to jest totalne olewanie,a to sztuka dla sztuki co robią prowadzący portal 90 minut.

Witkowski - 24 kwietnia 2020, 14:04:27 - *.dynamic.chello.pl
Tak czytam i przykro mi (nie po raz pierwszy), że w sumie tak mało ważna dla ludzkości sprawa, jak poszukiwanie faktów z historii kopania dmuchanego pęcherza po trawie potrafi wywoływać tak skrajnie negatywne emocje. Przykro, ale może to też trochę pokłosie robienia z piłki nożnej bożka naszych czasów...

Witkowski - 24 kwietnia 2020, 14:36:53 - *.dynamic.chello.pl
@Richat54
Lodu, lodu... przecież to wszystko jest w toku, tak trudno zauważyć?
Poza tym Kajrys na pewno nie był najmłodszy, bo młodszych było co najmniej dwóch – Biedrzycki z Polonii Warszawa (1927) i Sroka z Cracovii (1969).

Hawk110 - 28 kwietnia 2020, 11:04:52 - *.dynamic.gprs.plus.pl
Dobra robota. Wracając do encyklopedii piłkarskiej Fuji Gowarzewskiego to byłem pod jej wrażeniem, gdy miałem 10-12 lat. Z perspektywy czasu widzę masę błędów, w szczególności jeśli chodzi o mecze w Pucharze Intertoto, bo na tym się skupiam. Od 25 lat przygotowuję zestawienie meczy polskich drużyn w tym pucharze. Mam mnóstwo źródeł, w tym prasa zagranicza,również z Izraela. W Encyklopedii Fuji dane z meczów wyjazdowych z drużynami z tego kraju, bodajże w przypadku Wisły Kraków, były niestety w części wymyślone, a to najgorsze co może zrobić statystyk.

jurasik - 5 maja 2020, 19:03:29 - *.centertel.pl
@Mogiel
Przejrzałem tak pobieżnie, literkę B i nie znalazłem Romario Balde, choć w innym miejscu jest http://www.90minut.pl/kariera.php?id=33750

Witkowski - 6 maja 2020, 17:51:41 - *.dynamic.chello.pl
@jurasik
Jest pod „R”, potraktowali „Romário Baldé” jako przydomek.

jurasik - 7 maja 2020, 11:00:17 - *.prasa.gda.pl
@Witkowski
Tak zauważyłem. Flavio Paixao jest pod F, Marco Paixao jest pod M, a uwaga, gdzie jest Egy? Tego znajdziemy z kolei pod literą M. Czy ktoś to potrafi zrozumieć?

Witkowski - 8 maja 2020, 12:40:27 - *.dynamic.chello.pl
@jurasik
Widocznie jest tak, że „Flávio Paixão” traktują jako przydomek w całości, a w przypadku tego Indonezyjczyka jadą według nazwiska. Też czasem tego do końca nie rozumiem, ale przynajmniej z tymi Portugalczykami są konsekwentni.

cyPower - 9 maja 2020, 19:32:59 - *.play-internet.pl
@Witkowski-w Indonezji nie ma nazwisk tylko 3 imiona mało kto wie ale mogę się mylić

Pseudonim (max 10 znaków):

E-mail:

Redakcja 90minut.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są niezależnymi opiniami czytelników serwisu. Jednocześnie 90minut.pl zastrzega sobie prawo do kasowania komentarzy zawierających wulgaryzmy, treści rasistowskie, reklamy, wypowiedzi nie związane z tematem artykułu, "trolling", sformułowania obraźliwe w stosunku do innych czytelników serwisu, osób trzecich, klubów lub instytucji itp., a w skrajnych przypadkach do blokowania możliwości komentowania wiadomości przez poszczególnych użytkowników lub całe sieci.

 

Napisz do nas